سفارش تبلیغ
صبا ویژن
shimi konkur
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طرح سوال
سلام دوستان عزیزم

بعضی از دانش‌آموزان عزیز سوالات خودشون رو از طریق پیامک می‌پرسن، پاسخ دادن سوالات شما دوستان با پیامک کمی سخته. خیلی از سوال‌ها مفهومی هستن و نیاز به توضیحات زیادی دارن که با استفاده از پیامک مقدور نیست. از طرفی هم بسیار علاقه‌مندم به سوال‌های شما تا حد امکان کامل و با جزئیات پاسخ بدم. به همین دلایل لطفا سوالات خودتون رو یا در قسمت نظرات مطرح کنین(و آدرس ایمیل خودتون رو بذارید برام) یا به ایمیل من (که در قسمت پروفایل مدیر وبلاگ هست) بفرستین تا بتونم تا حد توانم کامل جواب بدم.


امروز یکی از دانش‌آموزان سوال بسیار قشنگی رو مطرح کرد که دوست دارم شما هم بهش فکر کنید! خوشحال میشم استدلال‌های شما دوستان رو بدونم!


سوال: از فصل2 شیمی3 (ترمودینامیک) میدونیم وقتی یه واکنش در حالت تعادل هست که عبارت انرژی آزاد گیبس براش مساوی صفر باشه (سرعت رفت و برگشت مساوی هست، یعنی واکنش در هیچ جهتی خودبه‌خودی نیست یا اینکه در هر دو جهت خودبه‌خودی هست) البته این قضیه به طور صریح در متن کتاب اشاره نشده ولی شما از اونجاییکه خیلی باهوش هستین متوجه شدید!

در حالت تعادل. در واقع خودبه‌خودی بودن واکنش در هیچ جهتی برتری نداره.     ?G=?H-T?S = 0 

حالا بیاید به فصل تعادل در شیمی پیش (یا به قول جدیدا شیمی چهارم!) در مسائل و مثال‌های این فصل دما رو تغییر میدیم و به تعادل‌های جدیدی می‌رسیم. به عبارتی T رو تغییر میدیم ولی همچنان ?G=0 باقی می‌مونه!

حالا شما بگو قضیه چیه؟؟؟

>سعی کنید حتما با استدلال منطقی پاسخ بدید و اگر به منبعی هم ارجاع بدید که خیلی عالی تر میشه<





نویسنده :عباس مطبوعی
تاریخ: یکشنبه 92/8/19 ساعت: 1:53 صبح

تغییرات کتاب شیمی3

امروز بالاخره یک کتاب شیمی3 جدید گیر آوردم و با کتاب قدیمی خودم مقایسه کردم. مباحث کلی کتاب هیچ تفاوتی نکرده. تصاویر کتاب بیشتر شده که به درک مفاهیم قطعا کمک میکنه. تعداد کمی از مثال‌ها هم عوض شده. هرچند کتاب تغییر زیادی نکرده ولی به بچه‌هایی که واسه المپیاد آماده میشن توصیه میکنم کتاب جدید رو (علاوه بر کتاب سابق) بخونن.

اگر کسی بین کتاب قبلی و کتاب جدید مقایسه‌ای انجام داده و یا مطلب خاصی در این‌باره داره خوشحال میشم به من هم بگه. اگر ایمیل کنید با اسم خودتون تو وبلاگ میذارم تا بقیه هم استفاده کنن.





نویسنده :عباس مطبوعی
تاریخ: پنج شنبه 92/8/9 ساعت: 11:8 عصر